End-of-Life-Chatbots

In Boston testet man Chatbots für todkranke Patienten: End-of-life chatbot can help you with difficult final decisions.

Could chatbots lend a non-judgemental ear to people making decisions about the end of their life? A virtual agent that helps people have conversations about their funeral plans, wills and spiritual matters is set to be trialled in Boston over the next two years with people who are terminally ill. […]

It has already seen some success. Bickmore’s team initially tested the chatbot with 44 people aged 55 and over in Boston. Just under half those adults had some kind of chronic illness, and nearly all had spent time with someone who was dying. After spending time talking to the chatbot, most of the participants reported that they felt less anxious about death and were more ready to complete their last will and testament.

For the next stage of the trial, Bickmore plans to give tablets loaded with the chatbot to 364 people who have been told they have less than a year to live. The slightly more souped-up version can also take users through guided meditation sessions and talk to them about their health and medication, as well as conversing on a wide range of religious topics.

Man kann einen End-of-Life-Chatbot jetzt sehr schnell als „sick“ abtun, aber ich denke nicht, dass diese Chatbots bei wirklich wichtigen Entscheidungen wie etwa der Abschaltung lebensverlängernder Maßnahmen zum Einsatz kommen werden und in dieser getesteten Form (ein Chatbot auf einem Tablet) halte ich das für eine gute Methode, mit der sich Todkranke mit ihrem eigenen Schicksal zu ihren eigenen Bedingungen zu selbstgewählten Zeiten auseinandersetzen können, ohne sich dem Stress einer Beratung oder whatever aussetzen müssen. Wer bin ich, um einen 70jährigen Todkranken zu verurteilen, nur weil er mit 'nem Algorithmus besser über den Tod reden kann, als mit der nervigen Krankenschwester. Ich halte das also prinzipiell für in Ordnung (und auch unausweichlich), denke ich.