Burning Banks

Alex Shaeffer malt seit Occupy Wallstreet gerne brennende Banken. Die Motive sind großartig, die Pinsel-Technik wackelt noch manchmal, aber okay.

Auch sieht man bei Shaeffers brennenden Banken ganz wunderbar die wertsteigernde Dimension des Streisand-Effekts: Als Shaeffer sich 2011 mit einer Staffelei gegenüber einer Bank aufstellte und damit begann, sie zu malen (aber halt brennend), wurde er von Cops befragt, ob er einen Brandanschlag auf das Gebäude vorhat. Dann haben sie sein Haus nach terroristischen Anzeichen durchsucht und ein Jahr später wurde er verhaftet – weil er das Wort „Crime“ im Font der Chase Bank zeichnete. Seit diesen Vorfällen stieg der Wert seiner Bilder beträchtlich und er verkauft seine Gemälde vom brennenden Kapitalismus seitdem für bis zu 25000 Dollar. Well done.

This harassment, paranoia and protection, by the authorities, of the institutions that were responsible for the crash of 2008 are what lie at the heart of these paintings and the continued surveillance of an artist who found himself an accidental protester. A man who used his brush to express the unjust and criminal activity of a few. The 1%. As he put it himself […]

Homeland security considers drawing or photographing “sensitive” locations and buildings is suspicious activity. But my painting protest is different because it’s so slow and blatant. I was not “casing” the location. I was standing on the street in full view painting for four hours, talking with people, interacting. I suspect it was someone from the bank that notified authorities that they are “threatened” by my painting. And that was the exact word the police used when first confronting me. Someone was “threatened” by my art and called them.