Understanding Fake News (from an Indie-Media-Perspective)

Gutes Video von Tim Pool (Youtube, Twitter, Patreon, Ex-Vice, Ex-Fusion), ein Erklärungsversuch von Fake News und hyperpartisan Websites aus Perspektive eines Indie-Medienmachers. Das meiste unterschreibe ich so.

The content that works online is hyperpartisan. And that means, young people who fit the mold, who believe in partisan content, to play to one side or the other, are going to get clicks. They're going to generate ad revenue, they're going to attract investors and the biggest media startups are going to be inherently one side or the other. And this is bad for everybody.

Because now we're seeing violence in the streets, we're seeing insane rhetoric between the left and the right and the problems in my opinion are only gonna get worse. My advice is to read, watch, listen to everything you can. […]

Many people have asked me: Have I ever been directed to produce content to fit a political ideology? And the answer is: Yes. […] Unfortunately I found that it's no longer the role of media to challenge preconceptions, to challenge the narrative. It's the goal of media to find people who'll click the link more than anyone else, so they can make money.

In dem Kontext ebenfalls dazu lesen: Eine neue Studie stellt fest, dass sich die politischen Haltungen älterer Menschen in Amerika, die weniger Social Media nutzen, schneller polarisieren, als die von jungen Menschen. Die Forscher haben dafür zwei Erklärungsansätze: „One is stuff that has nothing to do with media at all but is structural, like increasing income inequality. The second is non-digital media, and cable TV and talk radio in particular.“

Ich könnte mir nun vorstellen, dass ältere Menschen sich deshalb schneller polarisieren, da das (in den USA ohnehin schon immer mehr als scharfzüngige) Talk Radio auf die aufgeheizte Stimmung im Netz als Konkurrenz mit noch krasseren Shows reagierten. So kann man die „schnellere Polarisation der Alten“ zumindest teilweise als gesellschaftlichen Effekt lesen, als eine aufmerksamkeitsökonomische Reaktion des Medienmarkts auf Entwicklungen im Netz. Das ist aber natürlich reine Spekulation, ich verfolge Talk Radio nicht und weiß nicht, ob die noch schriller wurden in den letzten Jahren, in denen die Polarisation bei älteren Menschen zunahm. (Und die Daten der Wissenschaftler reichen leider nur bis 2012.)

Vox.com: Something is breaking American politics, but it's not social media

More than a third of talk radio listeners are over age 65, and half of Fox News’s audience is over age 68. As bad as getting your news from Facebook can be, it’s often far better than relying on Fox News or Rush Limbaugh.

The authors’ data only goes until 2012, so it can’t tell us much about the 2016 election. But even though Trump’s use of Twitter was remarkable, my guess is the main way it mattered was by setting the agenda for more traditional news outlets, particularly cable news and talk radio. Remember, it was seniors — only 6 percent of whom use Twitter — who pushed Trump to the White House. He won 53 percent of voters ages 65 and over, but only 37 percent of voters ages 29 and younger. Trump is the Twitter-using president, not the president chosen by Twitter’s users.

Emoticon-„Analyse“ der deutschen Parteien: CDU wird ausgelacht, die AfD ist wütend, die SPD hat Herz

Nicht ganz ernstzunehmende, aber dennoch halbwegs erhellende „Analyse“ der Emoticon-Reactions auf den Facebook-Pages der deutschen Parteien. Zusammengefasst: Die AfD ist…

Is there an alternative to Political Correctness?

„Political correctness aims for some very nice results, but its means have a habit of upsetting a lot of people.…

Contagious Mirror-Popcorn

Internet-Metaphors are plenty in this one: Eating Popcorn in Front of a Mirror May Induce Some People to Eat More…

Bended Realities Festival mit yours truly: Konkretopia Offenbach 9.-11. Juni 2017

Am Wochenende steigt das Bended Realities Festival im Isenburger Schloss und im Waggon am Kulturgleis in Offenbach, hier das Event…

Fake-Like Vending Machine

In Russland steht offenbar ein Verkaufsautomat für Social Media-Likes. Das Teil druckt Fotos, man kann damit Follower und Likes auf…

Podcasts: Sid Vicious, Baudrillards Simulacra, das Wörterbuch der Unruhe und das Märchen vom unglaublichen Super-Kim aus Pjöngjang

Jede Menge Podcasts und Hörspiele, die ich in den letzten Wochen gehört habe, unter anderem ein Hörspiel um einen mutierenden…

Yours Truly und die Weltraumaffen über Gamergate

Ich habe grade knapp zwei Stunden lang mit den Weltraumaffen (Twitter, xXxOPEXOBxXx, AbleThe2nd, moonmonkey82 und HotSolanum) über Gamergate und die…

Und alle so Yeaahh!! im Meme-Museum

Eine der ersten Memes hierzulande inklusive Offline-Magic ist gestern abend im Meme-Museum gelandet: Und alle so Yeaahh!!, neben Harlem Shake…

Cassetteboys FakeNews-Compilation

„We're gonna end on this inspiring note: Tonight, nobody's safe – President Trump smoking Pot and demands money to get…

Eigentechno: The Slow 90s-Revival

Alanis Morissette hat gestern eine Musical-Version ihres Über-Albums Jagged Little Pill angekündigt (und vor drei Jahren meinte Courtney Love in…

Jonathan Haidt on Why We’re Convinced We’re Right (and everyone else is wrong!)

Jonathan Haidt on Why We’re Convinced We’re Right (and everyone else is wrong!): Are you trapped in an online echo…