This must be the /r/Place

05.04.2017 Kultur Tech #Reddit

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Während ich den ersten April stoned auf der Couch mit Nichtstun unter einem Stein schwer beschäftigt mit diesem und jenem verbrachte, experimentierten sie auf Reddit wieder mit Community-Voodoo-Spielereien, nachdem sie mit ihrem Button vor zwei Jahren bereits fast eine Semi-Religion zum globalen Verarsch-Tag gegründet hatten.

Dieses Jahr stellten sie ein blank 1000x1000 Pixel-Bild auf reddit.com/r/place online mit folgender Botschaft:

There is an empty canvas.
You may place a tile upon it, but you must wait to place another.
Individually you can create something.
Together you can create something more.

Man konnte einen Pixel einfärben, musste dann allerdings fünf Minuten warten, bevor man einen weiteren Pixel editieren konnte. Es folgte ein 72stündiges Drama um Kollaborative Kunst und Pixel-Grundbesitz, jede Menge Subreddits editierten um die Wette, die Nihilisten von r/TheVoid versuchten immer wieder, das komplette Ding mit Schwarz zu füllen, der Mona Lisa Clan malte zusammen eine, naja, Mona Lisa, und grade als die Leute anfingen, automatisierte Bots in Stellung zu bringen und ihre Pixel zu sichern, war das Experiment vorbei und es bleibt ein superfaszinierender Timelapse-Clip von Kleinkriegen in Micro-Communities.

Andy Baio auf Waxy:

Every tiny patch of the Place is a story. Every piece of real estate represents a hard-fought battle, drawn from the collective activity of hundreds of smaller communities teaming together, and often against each other.

Communities were formed solely to rally people to various causes: painting the bottom-right corner blue, making a patch of green lattice, a rainbow road, a series of interlocking hearts, a Windows 95 start menu. The Starry Knights and the Mona Lisa Clan formed to paint pixel art renditions of famous paintings. Another just wanted to tell the the tragedy of Darth Plagueis The Wise.

Each community created strategies, locations, and grid-based templates — tools to help make sure their work found its place. And all of them had a common enemy: The Black Void, a group of nihilists repeatedly defacing artwork with a growing, spreading maw of black pixels, only to be repeatedly fought back and incorporated into new pieces.

The Place couldn’t have gone on much longer: automated tools were developed to maintain pixel colors, making it more of a technological arms race. So, 72 hours later, the experiment was over.

There’s a heatmap timelapse of activity for all 72 hours, and a static heatmap of all activity. (Full data dumps are available, if you like.)

ArsTechnica schreibt nun: „Did Reddit’s April Fool’s gag solve the issue of online hate speech?“ und meinen damit: /r/Place machte die Anforderungen für Trolle größer (5 Minuten warten, Trolling wäre nur kollaborativ möglich, keine Throwaway-Accounts) als den Payoff. Prinzipiell ein guter Ansatz, sie übersehen dabei allerdings, dass /r/Place stark moderiert wurde und User, die Hakenkreuze ins Canvas malten, gebannt wurden.

Sie haben dennoch Recht, mit am faszinierendsten an /r/Place ist, was dort nicht hingemalt wurde:

The most admirable result of r/place, in what has to be a surprise for anybody who's used the Internet for more than a few days, is what didn't appear. Your regularly scheduled trolling, abuse, and offensive iconography never appeared for a significant amount of time, while political activism on the page never got much further than cries to "stop r/the_donald" users from erecting shrines to their orange-haired master.

Aus einem Kommentar auf Hacker News:

I find this interesting in what it lacked:
* No Google / Twitter / Facebook / Amazon
* No news networks (except NPR)
* Hardly any corporations except for Tesla, Space X, AMD, Lego and IKEA
* No GTA, FIFA, large corporate games
* Only 6 actual people (1/3 of which was the Dutch dutchy)
* No films
* No iconic logos - e.g. Olympics rings, Nike, McDonalds

/r/place activity heatmap timelapse, final

Heat map of r/place from beginning to end [OC]