Poodoo im Apollo11-Assembler-Code

Gepostet vor 7 Monaten, 12 Tagen in #Tech #Coding #Moon #Nasa #Retrotech #spacetravel

Share: Twitter Facebook Mail

„Poodoo“ ist in der Sprache Jabba The Huts „Bantha Futter“. Die Sprache der Huts hatte Lucas damals aus Versatzstücken von Englisch und der Sprache der Inka (Quechua) zusammengebastelt und den Ausdruck „Poodoo“ kennt man wohl vor allem von Sebulba aus Episode 1. Ein Neologismus, hab’ ich gedacht. Ein Fantasie-Wort einer Fantasie-Sprache, hab’ ich gedacht.

Der Code, mit dem sie die Apollo11-Mission damals auf dem Mond geschossen haben, ist schon lange online und jetzt (erst) auf Github gelandet. Selbstverständlich stürzen sich die ganzen Coder auf den kruden Assembler-Code, öffnen Bug Tickets und auf /r/programmerhumor finden sie in dem Kommentaren im Code immer wieder ganz amüsante Dinge. Zum Beispiel Bantha-Futter:

poodoo

apollo
„Margaret Hamilton, director of software engineering for the project, standing next to a stack of paper containing the software“.

Mehr auf Quarz: The code that took America to the moon was just published to GitHub, and it’s like a 1960s time capsule.

When programmers at the MIT Instrumentation Laboratory set out to develop the flight software for the Apollo 11 space program in the mid-1960s, the necessary technology did not exist. They had to invent it.

They came up with a new way to store computer programs, called “rope memory,” and created a special version of the assembly programming language. Assembly itself is obscure to many of today’s programmers—it’s very difficult to read, intended to be easily understood by computers, not humans. For the Apollo Guidance Computer (AGC), MIT programmers wrote thousands of lines of that esoteric code. […] the code itself remained somewhat obscure to many of today’s software developers. That was until last Thursday (July 7), when former NASA intern Chris Garry uploaded the software in its entirety to GitHub, the code-sharing site where millions of programmers hang out these days.

Within hours, coders began dissecting the software, particularly looking at the code comments the AGC’s original programmers had written. In programming, comments are plain-English descriptions of what task is being performed at a given point. But as the always-sharp joke detectives in Reddit’s r/ProgrammerHumor section found, many of the comments in the AGC code go beyond boring explanations of the software itself. They’re full of light-hearted jokes and messages, and very 1960s references.

Stupid Hacks from Stupid Hackathon Sweden

Vor ein paar Tagen ging der Stupid Hackathon Schweden zu Ende, hier eine Liste aller dort realisierten Projekte. Spontan mein…

Cool Coding Sticker: I hate Programming I love Programming!

I can relate. Gibt's auf Redbubble für 3 Euro. (via Sara Soueidan)

The HiFi-Book, 1981

Marc Fischer sammelt in seinem hervorragenden Public Collectors-Tumblr Bilder aus alten HiFi-Katalogen von 1979/1981: „From The Hifi Book, a catalog…

MuscularAnimeGirl[NSFW].jpg = IndustrialMusic.mp3

Cool Bug featuring „a muscular girl“.jpg, anime style („slighly NSFW“ [„it's the only sample I had“ – sure]) and Industrial…

Floppy Foo Fighters

Paweł Zadrożniaks Floppotron auf Nerdcore: 64 Floppy Drives spielen Last Christmas 64 Floppy Drives spielen Game of Thrones 64 Floppy…

PostScript-Malware manipulates Print-Jobs

Fefe hat gestern ein interessantes Sicherheits-Leck verlinkt mit dem lapidaren Satz: „Benutzt hier jemand Postscript-Drucker?“ This post is about manipulating…

Polyglot Inception = JPEG = CSS = JS = HTML

JS-Wizard Martin Kleppe hat ein JPG, ein Stylesheet, ein Javascript und ein HTML in dasselbe Textfile gebacken: Polyglot Inception4. Levels…

Tom Sachs goes to Jupiters Europa

Tom Sachs macht mal wieder Space-Kunst und hat am Yerba Buena Center for the Arts Ende letzten Jahres eine NASA-Module…

Algorithm watching Wolf of Wallstreet

Tolles Computervision-Experiment von Støj: An algorithm watching a movie trailer: „A program removing everything but the objects it recognises when…

No WiFi, No Writing, No Higher Brain-Functions, No Matter, No Time

via ‏@carric0che

Portal on an Apple II

Portal ported to an AppleII in Basic. Not bad. (via MeFi) This is about an Apple II version of Portal,…