My New Job took over My Old Job

Kleiner Meilenstein: Seit März arbeiten (in den USA) mehr Leute im Online-Publishing, als bei Tageszeitungen – die Zahlen aus Deutschland kenne ich nicht, dürfte aber auch nur eine Frage der Zeit sein. Mich würden hier zwar mal die Überschneidungen interessieren, aber so oder so: Da ich vor 20 Jahren meine Medienfuzzikarriere bei einer Tageszeitung begann und jetzt seit 8 Jahren als Blogger rumfrickele, schließt sich mit diesen Stats für mich so ein bisschen ein Kreis. Ach ja: Print is dead.

BLSChart

Nieman Lab: There are now more Americans working for online-only outlets than newspapers: „As of March, there were 197,800 Americans working in the 'internet publishing and broadcasting' sector versus 183,200 people working for U.S. newspapers.“

The BLS data goes back to 1990, and since then employment at newspapers has fallen by nearly 60 percent, having peaked in June 1990 at 457,800 people. The number of newspaper jobs has fallen consistently since then.

Digital publishing, meanwhile, has grown considerably. Throughout much of the early 1990s there were around 30,000 online publishing jobs, though that figure grew to 112,000 by 2000. Then the dot-com bubble burst and the number of jobs shrunk by about half. Online-only publishing jobs picked up again in the late aughts, and continued to grow during the aftermath of the 2008 financial crisis. The number of jobs has more than doubled since then.