ESC BPM Analysis: 128 Beats Per Minute suck big time

Gepostet vor 4 Monaten, 19 Tagen in Misc Music Share: Twitter Facebook Mail

Ich verachte den anstehenden Eurotrash Wettbewerb wie jeder andere vernünftige Mensch auch, aber diese BPM-Analyse von Popbitch (btw: seit Jahren einer der besten Newsletter überhaupt) ist aus ein paar Gründen hochinteressant, denn sie erklärt auch, warum Standard-EDM so furchtbar langweilig ist: The Need For Speed: „The tempo is the heartbeat of a song, the rhythm to which it works. In a competition where you have a strict three-minute upper limit to adhere to, choosing your tempo is therefore a critical decision. The one you need to avoid? 128 beats per minute. It is the kiss of death. Why? We'll explain…“

bpm

In 2010, 2011, 2012, 2013 and 2014 all of the songs which placed dead last were all paced at either 127 or 128 beats per minute (bpm). Conversely, all of the winners since 2000 have avoided those tempos completely – dodging the 128bpm death trap by 4bpm on either side. Coincidence? Or is there something else at play here? (SPOILER: There’s something else at play here.)

128 is an interesting number in musical mathematics because it marks the point where a few important staples of timing, structure and tempo all intersect. Without getting too complicated about it all, if you’ve got write a song which can’t be longer than three minutes (the upper limit for Eurovision entries) then putting it in 4/4 at a tempo of 128 beats per minute means that your three minute song will fit exactly – down to the very last beat – into 96 bars.

bpm2

A 96 bar framework is incredibly helpful and versatile to work within as a lot of the musical phrases that we understand best work in fours, eights, twelves and sixteens. Working with 96 bars at 128bpm, the whole process of compiling a three minute pop song becomes like a child’s jigsaw – the composer slotting big, simple and standardised phrases of music together.

Tags: Drums Pop

srep11320-f1

Chimp beats the drums

Aus einer 2015er Studie über einen trommelnden Schimpansen: „Here we report an episode of spontaneous drumming by a captive chimpanzee…

Drumming Purple Rain on a Truck in Los Angeles

Drumming Purple Rain on a Truck in Los Angeles

Let's go crazy! (via Ronny)

aidrums

AI Metallica Drums and Deep Learning Jazz

Die Metallica AI von Keunwoo Choi muss noch ein bisschen lernen, denke ich, da ist mein Nachbar mit seinen neuen…

the-factory-2 (1)

Longreads: Prosthetic Pinkies, The Persian Factory, Purdie plays Drums and Winona Forever

Ich befülle schon seit ein paar Wochen einen Channel in Niu.ws, einem Mobile-Service für kuratierte Longreads und Zeugs. Meinen NC-Channel…

Muppets’ Animal vs Dave Grohl DrumOff 👹

Muppets’ Animal vs Dave Grohl DrumOff 👹

Aus der gestrigen neuen Muppet-Show: Kommt natürlich nicht an das legendäre Animal vs Buddy Rich-DrumOff heran:

drums

The bloodied Drummers Stick

Von der New York Times: „François Granier, 24, went the Bataclan concert hall in Paris on Friday night. After gunfire…

break

The Amen Break gets paid

Der Amen Break ist ein 1969er Drumsolo im Track Amen, Brother Soulband The Winstons, das in den 70ern auf einer…

drummer

Ricky Syers Marionette-Drummer

Ricky Syers baut Drums und Marionetten und jetzt hat er sich Chopsy gebastelt, ein Marionetten-Drummer. Awesome! (Auf seinen Facebooks gibt…

rez

Carly Rae Jepsen x Nine Inch Nails – I Really Like A Hole

Nach Taylor Swift macht Trent Reznor jetzt also mit Carly Rae Jepsen rum, deren Originaldings ich übrigens für einen perfekten…

metal

Podcast: Hip-Hop und Heavy Metal – Die verborgenen Hochkulturen

Schicker Podcast vom Deutschlandfunk über das Spannungsfeld zwischen Mainstream, Kunst und Subkultur am Beispiel vom Metal und Hip-Hop mit unter…