ESC BPM Analysis: 128 Beats Per Minute suck big time

Gepostet vor 11 Monaten, 14 Tagen in #Misc #Music #Drums #Pop

Share: Twitter Facebook Mail

Ich verachte den anstehenden Eurotrash Wettbewerb wie jeder andere vernünftige Mensch auch, aber diese BPM-Analyse von Popbitch (btw: seit Jahren einer der besten Newsletter überhaupt) ist aus ein paar Gründen hochinteressant, denn sie erklärt auch, warum Standard-EDM so furchtbar langweilig ist: The Need For Speed: „The tempo is the heartbeat of a song, the rhythm to which it works. In a competition where you have a strict three-minute upper limit to adhere to, choosing your tempo is therefore a critical decision. The one you need to avoid? 128 beats per minute. It is the kiss of death. Why? We'll explain…“

bpm

In 2010, 2011, 2012, 2013 and 2014 all of the songs which placed dead last were all paced at either 127 or 128 beats per minute (bpm). Conversely, all of the winners since 2000 have avoided those tempos completely – dodging the 128bpm death trap by 4bpm on either side. Coincidence? Or is there something else at play here? (SPOILER: There’s something else at play here.)

128 is an interesting number in musical mathematics because it marks the point where a few important staples of timing, structure and tempo all intersect. Without getting too complicated about it all, if you’ve got write a song which can’t be longer than three minutes (the upper limit for Eurovision entries) then putting it in 4/4 at a tempo of 128 beats per minute means that your three minute song will fit exactly – down to the very last beat – into 96 bars.

bpm2

A 96 bar framework is incredibly helpful and versatile to work within as a lot of the musical phrases that we understand best work in fours, eights, twelves and sixteens. Working with 96 bars at 128bpm, the whole process of compiling a three minute pop song becomes like a child’s jigsaw – the composer slotting big, simple and standardised phrases of music together.

Sonic Moiré of Phil Collins In the Air Tonight Drum-Fill

Der Moiré-Effekt tritt auf, wenn man Muster unterschiedlicher Frequenz übereinander legt und sich die Signale überschneidend verstärken und eigene Muster…

Clyde „Funky Drummer“ Stubblefield R.I.P.

Clyde Stubblefield, James Browns Original „Funky Drummer“ und einer der meistegesampelten Trommler aller Zeiten, ist im Alter von 73 an…

The Shining Drums

Mein Nachbar in der Wohnung eine Etage über mir trommelt seit ein paar Monaten und ich schwanke in meiner Einschätzung…

Mark Fisher R.I.P.

Ich schreibe ja sehr oft vom Slowdown kultureller Innovation und dem Ende der Genres und alles. Jetzt ist Mark Fisher…

Whiplash Insights

„Damien Chazelle, writer and director of 'Whiplash' and 'La La Land', narrates his process of turning an award-winning short into…

Chimp beats the drums

Aus einer 2015er Studie über einen trommelnden Schimpansen: „Here we report an episode of spontaneous drumming by a captive chimpanzee…

Drumming Purple Rain on a Truck in Los Angeles

Let's go crazy! (via Ronny)

AI Metallica Drums and Deep Learning Jazz

Die Metallica AI von Keunwoo Choi muss noch ein bisschen lernen, denke ich, da ist mein Nachbar mit seinen neuen…

Longreads: Prosthetic Pinkies, The Persian Factory, Purdie plays Drums and Winona Forever

Ich befülle schon seit ein paar Wochen einen Channel in Niu.ws, einem Mobile-Service für kuratierte Longreads und Zeugs. Meinen NC-Channel…

Muppets’ Animal vs Dave Grohl DrumOff 👹

Aus der gestrigen neuen Muppet-Show: Kommt natürlich nicht an das legendäre Animal vs Buddy Rich-DrumOff heran: