QWERTY-Keyboard has the Feels

qwertyDas allseits bekannte Tastatur-Layout hat offenbar Auswirkungen auf emotionale Assoziationen zu Worten und Namen. Alle Worte, die rechts der Tastenreihe N-H-Z (Y auf der US-Tastatur) liegen, haben positivere Assotiationen, gegenüber den linksseitigen. Der Effekt zeigt sich sogar in der Popularität von Baby-Namen seit den 60ern, als sich Computer-Tastaturen immer weiter verbreiteten und nicht mehr alleine auf Schreibmaschinen von Büroarbeitern fanden.

Der Effekt ist schon länger bekannt und wurde jetzt in einer neuen Studie bestätigt: The layout of QWERTY keyboards shapes our feelings about words, die Rohdaten gibt's auf Github. (via Leo)

David Garcia at the Swiss Federal Institute of Technology in Zurich and Markus Strohmaier at the Leibniz Institute for the Social Sciences in Mannheim, Germany, have found evidence of the QWERTY effect all over the web.

The pair looked at millions of English-language product names and titles of books, films and video clips that appeared on 11 websites, including those of Amazon, YouTube and Rotten Tomatoes. On nine of those sites, items with names that had a higher ratio of letters from the right-hand side of the keyboard tended to be rated more highly by reviewers.

Garcia and Strohmaier also looked at the text of the reviews. Those that expressed a positive opinion were found to use a higher ratio of letters from the right of the keyboard too.