3D-printed Algo-Rembrandt

3D-gedruckte Reproduktionen klassischer Gemälde gibt's seit wenigen Jahren, das erste war ein Van Gogh, dessen High-Res Replika damals nur 22k englische Pfund kostete. Jetzt haben ein Team aus Wissenschaftlern, Programmierern und Kunsthistorikern die Technologie weiterentwickelt und man braucht jetzt nicht mal Scans (abgesehen vom Training der Algorithmen) für neue Arbeiten. Entrance: Algo-Rembrandt.

remWe examined the entire collection of Rembrandt’s work, studying the contents of his paintings pixel by pixel. To get this data, we analyzed a broad range of materials like high resolution 3D scans and digital files, which were upscaled by deep learning algorithms to maximize resolution and quality. This extensive database was then used as the foundation for creating The Next Rembrandt.

Neural Networks lernen jetzt also nicht nur den Stil von Künstlern auf Fotos zu übertragen, sondern das ganze auch noch als Reproduktion ihrer Maltechnik auf ’nem 3D-Drucker auszugeben. Vom Guardian:

The final 3D printed painting consists of more than 148 million pixels and is based on 168,263 Rembrandt painting fragments.

Some of the challenges have been in designing a software system that could understand Rembrandt based on his use of geometry, composition and painting materials. A facial recognition algorithm was then used to identify and classify the most typical geometric patterns used to paint human features. […]

“While no one will claim that Rembrandt can be reduced to an algorithm, this technique offers an opportunity to test your own ideas about his paintings in concrete, visual form.”