Umberto Eco R.I.P.

Gepostet vor 1 Jahr, 4 Monaten in #Misc #Literature #R.I.P.

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eco2Umberto Eco ist am Freitag im Alter von 84 Jahren an den Folgen einer Krebserkrankung gestorben.

Eco war mein erster „wirklicher“ Schriftsteller, einer der in diesen Feuilletons besprochen wurde, von denen ich damals, mit so circa 14, noch nichts wusste. Ich lese schon immer halbwegs viel, verschlang als kleines Kind jede Menge Horror Pulp und entdeckte irgendwann mit 10 den Stephen King. „Richtige“ Literatur (und Eco würde diese Formulierung völlig zurecht in der Luft zerreißen), das waren für mich anstrengende und sperrige Texte aus dem Deutschunterricht. Das Fach „Geschichte“ langweilte mich vollständig, denn es bestand in meinen Schulen vor allem aus endlosen Wiederholungen der Nazizeit und des Zweiten Weltkriegs. Eco änderte das alles.

Ich schaute irgendwann, so wie jeder, „Der Name der Rose“, Jean-Jacques Annauds Verfilmung von Umberto Ecos Weltbestseller mit Sean Connery und Christian Slater in den Hauptrollen. Obwohl ich damals kein ausgeprägtes Interesse an Mittelalter (oder Crime-Fiction) hatte, kaufte ich mir das Buch und – mir tat sich eine völlig neue Welt auf, und damit meine ich nicht die des Mittelalters. Das Buch strotzte vor jeder Menge mathematischer und semiotischer Puzzles, Eco verband Crime Fiction mit Religionskritik, machte das Mittelalter lebendig und ich wusste bis dahin nicht, dass Hochliteratur gleichzeitig spannend, experimentell, unterhaltsam, lehrreich, innovativ und historisch korrekt sein konnte. Nach der Rose verschlang ich bis „Baudolino“ jedes weitere Buch, danach habe ich ihn aus natürlichen Interessensverlagerungen ein wenig aus den Augen verloren, kaufte mir aber dennoch so circa alle zwei Jahre eine seiner Anthologien aus Kurzgeschichten oder Sammlungen seiner Zeitungs-Kolumnen. Es gab und gibt keinen zweiten, der mit soviel Herz über die Irrungen der Menschheit schreiben konnte, wie er.

Seine umfassenden ästhetischen Studien „Die Geschichte der Schönheit“ und „Die Geschichte der Hässlichkeit“ sind kunsthistorische Referenzen und stehen seit Jahren in meinem Regal, an seinem akademischen Hauptwerk über Semiotik, „Zeichen: Einführung in einen Begriff und seine Geschichte“, beiße ich mir bis heute die Zähne aus und „Das offene Kunstwerk“ liegt hier immer noch ungelesen rum, sein letztes Buch, die Essay-Sammlung „Pape Satàn Aleppe: Cronache di una società liquida“ erscheint posthum am 26. Februar. I love Umberto Eco and I hate typing this posting. Danke Umberto, und mach's gut. Fuck Cancer.

Umberto Eco on the PC vs Mac-Debate

Indeed, the Macintosh is counterreformist and has been influenced by the "ratio studiorum" of the Jesuits. It is cheerful, friendly, conciliatory, it tells the faithful how they must proceed step by step to reach - if not the Kingdom of Heaven - the moment in which their document is printed. It is catechistic: the essence of revelation is dealt with via simple formulae and sumptuous icons. Everyone has a right to salvation.

DOS is Protestant, or even Calvinistic. It allows free interpretation of scripture, demands difficult personal decisions, imposes a subtle hermeneutics upon the user, and takes for granted the idea that not all can reach salvation. To make the system work you need to interpret the program yourself: a long way from the baroque community of revelers, the user is closed within the loneliness of his own inner torment.

Eco on the Unification of Cultural Levels

INTERVIEWER: Why as a young medieval scholar did you suddenly take up the study of language?

ECO: For as long as I can remember I have been interested in making sense of communication. In aesthetics the question was, What is a work of art, and how does a work of art communicate with us? I became especially fascinated with the how. Moreover, we are recognized as human beings insofar as we are able to produce language. As it turned out, immediately after my thesis I started working for Italian state television. This was in 1954, only a few months after the first television broadcasts were made. It was the beginning of the era of mass visual communication in Italy. So I began to wonder if I had a bizarre sort of split personality. On the one hand, I was interested in the most advanced functions of language in experimental literature and art. On the other hand, I relished television, comic books, and detective stories. Naturally I asked myself, Is it possible that my interests are really so distinct?

I turned to semiotics because I wanted to unify the different levels of culture. I came to understand that anything produced by the mass media could also be an object of cultural analysis. (Paris ReviewThe Art of Fiction 197: Umberto Eco)

Eco on Lists

The list is the origin of culture. It's part of the history of art and literature. What does culture want? To make infinity comprehensible. It also wants to create order -- not always, but often. And how, as a human being, does one face infinity? How does one attempt to grasp the incomprehensible? Through lists, through catalogs, through collections in museums and through encyclopedias and dictionaries. There is an allure to enumerating how many women Don Giovanni slept with: It was 2,063, at least according to Mozart's librettist, Lorenzo da Ponte. We also have completely practical lists -- the shopping list, the will, the menu -- that are also cultural achievements in their own right. (spOnline: SPIEGEL Interview with Umberto Eco: 'We Like Lists Because We Don't Want to Die')

Eco predicts Tinder and calls it „Plug'n'Fuck“, 1997

I don’t see the point of having 80 million people online if all they are doing in the end is talking to ghosts in the suburbs. This will be one of the main functions of Multimedia Arcade: to get people out of the house and – why not? – even into each other’s arms. Perhaps we could call it “Plug ‘n’ Fuck” instead of Multimedia Arcade. (Wired: The World according to Eco)

Umberto Eco on the Poetry of The Peanuts

The poetry of these children arises from the fact that we find in them all the problems, all the sufferings of the adults, who remain offstage. These children affect us because in a certain sense they are monsters: they are the monstrous infantile reductions of all the neuroses of a modern citizen of industrial civilization.

They affect us because we realize that if they are monsters it is because we, the adults, have made them so. In them we find everything: Freud, mass culture, digest culture, frustrated struggle for success, craving for affection, loneliness, passive acquiescence, and neurotic protest. But all these elements do not blossom directly, as we know them, from the mouths of a group of children: they are conceived and spoken after passing through the filter of innocence. Schulz’s children are not a sly instrument to handle our adult problems: they experience these problems according to a childish psychology, and for this very reason they seem to us touching and hopeless, as if we were suddenly aware that our ills have polluted everything, at the root. (New York Review of Books: On ‘Krazy Kat’ and ‘Peanuts’)

Umberto Eco: Advice to the Young

„Don't take yourself seriously.“

😭

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