The Rise of the Shitpic

Prinzipiell gibt es bei digitalen Kopien nur geringfügigen Qualitätsverlust. Klar, mit Kompressionsverfahren geht einiges verloren, gemessen aber am Qualitätsverlust anderer (Analog-)Kopien aber ist der verschwindend gering, wenn man nicht grade dasselbe Bild dreimal hintereinander als 0%-JPG abspeichert. Bei „normalen“ Kopien im Web verliert ein Bild jedenfalls ungleich weniger an Qualität, als im Meatspace. Eigentlich. Denn: Mobile-Nutzung und Instagram haben zu einer „Screenshot“-Kultur geführt, in der komprimierte Bilder samt Typo neu komprimiert werden, in manchen Fällen tausendfach. Und das führt zu einer neuen Art „Digitalen Verfalls“. Scheiß auf JPG-Artefakte: Shitpics are the new… erm… shit!

Shitpics happen when an image is put through some diabolical combination of uploading, screencapping, filtering, cropping, and reuploading. They are particularly popular on Instagram. […] The Shitpic aesthetic has arisen from two separate though equally influential factors, both of which necessitate screencapping instead of direct downloading. The first is that Instagram, which has no built-in reposting function, doesn’t let users save images directly. This means that the quickest way to save an image on a phone is to screencap it, technically creating a new image.

The second, more important shift is the new macro format that divorces text from image. Classic memes (jfc “classic memes” what are we doing) had text directly on the image, written in Impact font in a particular style—white with a black border. That changed with the rise of the text setup/image punchline format on Tumblr, particularly on the blog What Should We Call Me, which spawned and continues to spawn imitators. Twitter began to imitate this when it changed tweet formatting to hide image URLs (pic.twitter.com) from tweets, easing the transition from text to image, from setup to punchline.

The Awl: The Triumphant Rise of the Shitpic

Bonustrack: Die jüngste Ausgabe des Journal of Visual Culture ist ein Special über Internet-Memes und darin findet man eine spannende Studie zu It’s Supposed to Look Like Shit: The Internet Ugly Aesthetic.