Facebooks Social Experiment in your Newsfeed

Facebook hat ein Experiment in seinem Newsfeed-Algorithmus durchgeführt mit 600k Teilnehmern, die davon keine Ahnung hatten. Das Ergebnis bestätigt eine psychologische Theorie, laut der Emotionen ansteckend sind und dass das auch für soziale Netze gilt. Wahrscheinlich auch ein Grund, warum „No Haters“-Buzzfeed und Dumbass-Positivity-Upworthy-Heftig in dem Umfeld so prima funktioniert. Dass Facebook seine User als unfreiwillige Versuchskaninchen missbraucht hat, darüber wird man dann auch nochmal reden müssen.

Facebook researchers have published a paper documenting a huge social experiment carried out on 689,003 users without their knowledge. The experiment was to prove that emotional states can be transferred to others via emotional contagion. They proved this by manipulating different user’s newsfeed to be more positive or more negative and then measuring the emotional state of the user afterwards by analysing their subsequent status updates.

PNAS.org: Experimental evidence of massive-scale emotional contagion through social networks

Algopop: Facebook’s massive-scale emotional contagion experiment