Michaelangelos Pietà with Death, Brains and Butterflies

Gepostet vor 5 Jahren, 4 Tagen in #Design #Art #Sculptures

Share: Twitter Facebook Mail

Schicke Neuinterpretation von Michaelangelos Pietà, „in der bildenden Kunst die Darstellung Marias als Mater Dolorosa [schmerzensreiche Mutter] mit dem Leichnam des vom Kreuz abgenommenen Jesus Christus“. Maria als Tod, Jesus als Banker mit einem Hirn in der Hand und Schmetterlinge drumherum. Die Marmorstatue von Jan Fabre wird flankiert von vier Marmorgehirnen und Kreuzen und in die Motive kann man wahrscheinlich tausend Sachen hineininterpretieren, meine Lesart wäre irgendwas mit Rationalismus- und Kapitalismuskritik. Tatsächlich ist der „Banker“ Jan Fabre selbst und die „offizielle“ Interpretation der Arbeit wäre wohl das hier:

‘Pietà I-IV’ are large brain sculptures that figure as a base-world-cosmos for a range of naturalist and Christian symbolic systems. In the manner of mile poles or stations of the cross, the four brain-sculptures compel viewers along the path to the exhibition’s apotheosis: the ‘Merciful Dream (Pietà V)’. In this impressive piece, a challenging interpretation of Michelangelo’s iconic work, Fabre puts himself in the place of the Christ figure, and replaces Mary’s face with a skull. The four brain sculptures and the reinterpretation of Michelangelo’s ‘Piëta’ are rendered in white Carrara marble and placed in geometrical orientation on a platform covered in 24-carat gold leaf. Hung around them are the ‘Cocon I-X’ amulets, covered in shiny green jewel beetle shields.

Through PIETAS, Jan Fabre gives poetic shape to his deeply personal inner world. The pure language of the shapes in the installation recall the utopian self-consciousness of the Renaissance. Baroque and symbolic details obscure a complex mythology, while countless insects and plants suggest ties to mother nature and her cycles of growth and decay. References to art history and to the artist’s own work add additional dimensions to the sculptures.

Amazing Reinterpretation of a Michelangelo's Pietà

Glas Drip Bowls

Beautiful Glas Drip Bowls by Daniela Forti.

Digital Skin

Emilio Vavarella: The Digital Skin Series, 2016. „Archival inkjet prints on metallic paper. 18 elements. X:150; Y:115 cm, each.“ Von…

Salvador Dalís Moustache totally still a Moustache

Nachdem sie Savador Dalís Leiche wegen eines Vaterschaftsstreits ausbuddeln mussten, stellten man fest, dass der Schnurri vom Dalí noch 1a…

Frankenstein vs Ingmar Bergman: Persona and the Monster

Fascinating (and awesome and gory) Movie-Mashup from Filmscalpel: „In 1816, Mary Wollstonecraft Shelley began writing what was to become her…

Visual AI-Spaces Auto-Pilot

Ich habe schon ein paar mal über Mario Klingemanns Arbeiten hier gebloggt, derzeit jagt er Neural Networks durch Feedback-Loops und…

Beautiful set of rules for artful learning

Ganz wunderbare Regeln für Schüler und Lehrer von Sister Corita Kent aus ihrem 1992er Buch Learning by Heart: Teachings to…

GATS on Driftwood and Skateboards from the 60s

Love the new GATS-Exhibit at Spoke Art featuring his bold Characters and Faces on Driftwood and Skatedecks from the 60s.…

3D-Rendering accepted as ID-Photo

Herr Raphaël Fabre hat ein 3D-Rendering als Passfoto eingereicht und ist damit durchgekommen. An den Haaren hätten sie's eigentlich erkennen…

Freddie and Bruce and the Scream

So, the funny Actionfigureshenaniganstweetoh すえきち‏ @suekichiii bought Edvard Munchs Der Schrei and he's obviously having a good time.

Deep Dreaming an Art Archive

Tolle Installation des türkischen Künstlers Refik Anadol, der eine künstliche Intelligenz und ihr Machine Learning auf das Archiv des SALT…

Lou Reeds „Walk On The Wild Side“ is transphobic

I'll leave this here without comment (yet): Is Walk on the Wild Side transphobic? Student group issues apology after playing…