Michaelangelos Pietà with Death, Brains and Butterflies

Schicke Neuinterpretation von Michaelangelos Pietà, „in der bildenden Kunst die Darstellung Marias als Mater Dolorosa [schmerzensreiche Mutter] mit dem Leichnam des vom Kreuz abgenommenen Jesus Christus“. Maria als Tod, Jesus als Banker mit einem Hirn in der Hand und Schmetterlinge drumherum. Die Marmorstatue von Jan Fabre wird flankiert von vier Marmorgehirnen und Kreuzen und in die Motive kann man wahrscheinlich tausend Sachen hineininterpretieren, meine Lesart wäre irgendwas mit Rationalismus- und Kapitalismuskritik. Tatsächlich ist der „Banker“ Jan Fabre selbst und die „offizielle“ Interpretation der Arbeit wäre wohl das hier:

‘Pietà I-IV’ are large brain sculptures that figure as a base-world-cosmos for a range of naturalist and Christian symbolic systems. In the manner of mile poles or stations of the cross, the four brain-sculptures compel viewers along the path to the exhibition’s apotheosis: the ‘Merciful Dream (Pietà V)’. In this impressive piece, a challenging interpretation of Michelangelo’s iconic work, Fabre puts himself in the place of the Christ figure, and replaces Mary’s face with a skull. The four brain sculptures and the reinterpretation of Michelangelo’s ‘Piëta’ are rendered in white Carrara marble and placed in geometrical orientation on a platform covered in 24-carat gold leaf. Hung around them are the ‘Cocon I-X’ amulets, covered in shiny green jewel beetle shields.

Through PIETAS, Jan Fabre gives poetic shape to his deeply personal inner world. The pure language of the shapes in the installation recall the utopian self-consciousness of the Renaissance. Baroque and symbolic details obscure a complex mythology, while countless insects and plants suggest ties to mother nature and her cycles of growth and decay. References to art history and to the artist’s own work add additional dimensions to the sculptures.

Amazing Reinterpretation of a Michelangelo's Pietà