Illucias codebending, audiovisual Weirdness

Gepostet vor 6 Jahren, 3 Monaten in #Misc #Art #CuttingEdge #DIY #Hardware

Share: Twitter Facebook Mail


(Vimeo Direktcode, via Make)

Illucia ist eine physische Konsole, die Softwaremodule miteinander verknüpft und miteinander interagieren lässt. Paper Kettle bezeichnet das ganze als Codebending. Heraus kommen dann irgendwelche irren Sachen und hier endet dann bereits mein Verständnis von dem, was hier passiert. Aber ich find's superfaszinierend.

illucia is a codebending instrument.

Codebending is the exploration of software with “patch points.” Patch points expose the inner workings of computer programs, and allow for atypical connections between things like games, music making software, office suites, etc.

illucia is a USB device with physical jacks that correspond to software patch points, which can be connected and disconnected using patch cables. Thus, illucia is a console for routing information between computer programs, and opens strange relationships across systems that don’t usually interact – it turns systems themselves into play objects.

I’ve written several codebendable games / programs that open their inner workings via patch points. Fascinating and unexpected things happen when connecting otherwise-unrelated programs:

Video games can play other video games. Music synthesizers can control word processors. Feedback loops turn everyday software tropes into generative art. Simple AI is patchable. Anything controls (and can be controlled by) anything; in codebending, every system becomes an instrument with a unique voice, ready to control, and be controlled.

illucia is a physical instrument to explore these kinds of connections – it is a way to treat systems as playgrounds.

Digital Skin

Emilio Vavarella: The Digital Skin Series, 2016. „Archival inkjet prints on metallic paper. 18 elements. X:150; Y:115 cm, each.“ Von…

Salvador Dalís Moustache totally still a Moustache

Nachdem sie Savador Dalís Leiche wegen eines Vaterschaftsstreits ausbuddeln mussten, stellten man fest, dass der Schnurri vom Dalí noch 1a…

Frankenstein vs Ingmar Bergman: Persona and the Monster

Fascinating (and awesome and gory) Movie-Mashup from Filmscalpel: „In 1816, Mary Wollstonecraft Shelley began writing what was to become her…

Typewriter Machine-Guns

Éric Nado baut Maschinengewehre aus Schreibmaschinen. Die Teile verschießen allerdings keine Bleilettern, soweit ich das sehe.

Visual AI-Spaces Auto-Pilot

Ich habe schon ein paar mal über Mario Klingemanns Arbeiten hier gebloggt, derzeit jagt er Neural Networks durch Feedback-Loops und…

Sounds of the Nightmare Machine

Mark Korven (Soundtracks für Awakening the Zodiac, The Witch, Cube) über seine Nightmare Machibe: What happens when a horror movie…

Infinite Jest Hashpipe

Wie Mira Gonzalez mal eine Pfeife aus David Foster Wallace Infinite Jest bastelte. Und wahrscheinlich passt der Weezer-Song nirgends hervorragender,…

Beautiful set of rules for artful learning

Ganz wunderbare Regeln für Schüler und Lehrer von Sister Corita Kent aus ihrem 1992er Buch Learning by Heart: Teachings to…

GATS on Driftwood and Skateboards from the 60s

Love the new GATS-Exhibit at Spoke Art featuring his bold Characters and Faces on Driftwood and Skatedecks from the 60s.…

3D-Rendering accepted as ID-Photo

Herr Raphaël Fabre hat ein 3D-Rendering als Passfoto eingereicht und ist damit durchgekommen. An den Haaren hätten sie's eigentlich erkennen…

Charles Thacker R.I.P.

Charles Thacker, Chefdesigner des Xerox Alto und Erfinder des Ethernet, ist nach kurzer Krankheit verstorben. Thackers Alto ging 1976 als…