Spinning Silhouettes-Illusion erklärt


(Youtube Direktillusion, via Neatorama)

Ihr erinnert Euch an die optische Illusion der sich drehenden Silhouette, die sich mal rechts, mal links im Kreis drehte (hatte ich hier mal vor Jahren, bin zu faul um den Link rauszusuchen)? Damals erklärte man irgendwie, das hätte mit linker und rechter Gehirnhälfte zu tun, fuck this. Es geht darum, ob man die Figur von oben oder unten ansieht. Wenn man das weiß, wechselt sie auf einmal im Sekundentakt die Drehrichtig.

Dr. Troje and his team found that a view-from-above bias (VFA) is what makes the viewer prone to seeing the silhouette in a certain way, not one's personality or whether the viewer is left- or right-brained. When shown the silhouette illusion, the study's 24 participants most often reported that the woman was spinning counter-clockwise if viewed from above, and clockwise if viewed from below. Thus, the viewing angle causes the difference in perception.

Myth About Popular Optical Illusion Debunked