Portable Grindhouse: The Lost Art of the VHS-Box

Metafilter hat grade ein paar Links zu Sites mit ziemlich obskuren ollen VHS-Covern gepostet (A visual History of Video Companies in the 80s [Warning! Comic Sans!] und The Grindhouse Database). Das Thema ist für mich zwar mit diesen beiden Links zu riesigen Sammlungen und teilweise auch großformatigen Scans alter Trashperlen abgehandelt, es hat mich aber auch daran erinnert, dass ich mir schon vor ein paar Wochen das Buch „Portable Grindhouse: The Lost Art of the VHS-Box“ gekauft und bislang noch nicht wirklich reingeschaut habe. What a lazy motherfucker I am.

Das Buch kommt in einer (englischen) Fake-VHS-Box aus Pappe (auch allgemein Schuber genannt) und zeigt auf 200 Seiten Vorder- und Rückseiten der Cover von Klassikern wie Mardi Grass Massacre, Eyeball, Brain of Blood oder Hospital of Terror. Das Teil kommt zwar längst nicht an das Standardwerk The Psychotronic Video Guide heran, ist aber immer noch gut genug für Trashfans wie mich.

Harken back to those thrilling days of yesteryear when the advent of rental videos astonished the movie-going consumer who could only feed his addiction by going to the theater or watching chopped up movies in between commercials on TV. Like vinyl, here is the revenge of another analog cast-off: the VHS is once again insinuating itself into American culture, and this book celebrates the anarchic design art of those early VHS boxes.

Portable Grindhouse: The Lost Art of the VHS Box is a feast for exploitation cognoscenti, reprinting some of the most louche, decadent, minimo-pervo artwork to ever grace a VHS box, featuring such movies as From Beyond, Penitentiary II, Beast of the Yellow Night, Cop Killers, Bay of Blood, Escape from Death Row, and Cocaine Wars. Readers will be agog at the plethora of supertrash movie titles, and then move on to rediscover the anarchic box designs.

Throughout, editor and cultural historian Jacques Boyreau succinctly narrates the household-piercing story of VHS: “On par with the jukebox, disco, and neon, VHS reformatted the world’s product-intake and boosted a libertarian aesthetic that conquered TV in the same way TV conquered comic books in the 1950s, and allowed us to hold movies in our hands. Posters in the lobby could advertise, even fetishize a movie; credit sequences could identify the participants, but somehow, VHS box-art ‘became’ the iconic equivalent of the movie.”

Portable Grindhouse auf der Verlagswebsite, hier ein Preview auf Flickr, Amazon-Partnerlink: Portable Grindhouse: The Lost Art of the VHS Box: v. 1