H. G. Wells über Metropolis (1927)

metro163

SciFi-Autor H. G. Wells hat 1927 den Klassiker „Metropolis“ in der New York Times reviewt und die Rezension erinnert mich in vielen Punkten an die Kritiken an diesem anderen SciFi-Film namens „Avatar“, der in diesen Tagen oft für seine mangelnde Originalität kritisiert wird.

Die Zeit wird, und da bin ich mir sehr sicher, „Avatar“ zu einem Klassiker der Kinogeschichte machen, genau wie „Metropolis“. Ein Meilenstein ist er jetzt schon.

I have recently seen the silliest film.

I do not believe it would be possible to make one sillier.

And as this film sets out to display the way the world is going,

I think [my book] The Way the World is Going may very well concern itself with this film.

It is called Metropolis, it comes from the great Ufa studios in Germany, and the public is given to understand that it has been produced at enormous cost.

It gives in one eddying concentration almost every possible foolishness, cliché, platitude, and muddlement about mechanical progress and progress in general served up with a sauce of sentimentality that is all its own.

It is a German film and there have been some amazingly good German films, before they began to cultivate bad work under cover of a protective quota. And this film has been adapted to the Anglo-Saxon taste, and quite possibly it has suffered in the process, but even when every allowance has been made for that, there remains enough to convince the intelligent observer that most of its silliness must be fundamental.

Possibly I dislike this soupy whirlpool none the less because I find decaying fragments of my own juvenile work of thirty years ago, The Sleeper Awakes, floating about in it.

Capek's Robots have been lifted without apology, and that soulless mechanical monster of Mary Shelley's, who has fathered so many German inventions, breeds once more in this confusion.

Originality there is none. Independent thought, none.

H. G. Wells on Metropolis (1927) (via MeFi)

Cybernetic Serendipity 1968

Nice Walkthrough for the 1968 Cybernetic Serendipity-Exhibition at the Institute of Contemporary Arts in London. Some cool, early, experimental Machine-Typography…

Richard „Captain Apollo“ Hatch R.I.P.

Richard Hatch ist im Alter von 71 Jahren an den Folgen einer Krebserkrankung gestorben. Der Mann hatte in der 1978er…

Why cartoon characters wear Gloves

„Animators had a few tricks up their slee...err gloves.“

Denis Villeneuve does Dune

Im Dezember ging das Gerücht rum, Denis Villeneuve wäre im Gespräch für eine Serien-Verfilmung von Frank Herberts Dune-Saga. Mir war…

Alexander Graham Bell kissing his wife Mabel in a Tetrahedron

Alexander Graham Bell, Erfinder des Telefon, knutscht seine Frau in einem Tetraeder, der alte Polyeder-Fetischist. (via Archillect Links)

19th Century Onna-Bugeisha Grrrrrl-Samurai

Cool Collection of 19th Century Photographs of Onna-Bugeisha (女武芸者?, „female martial artist“). (via Dangerous Minds) These warriors, known as onna…

Podcast: Afrofuturismus – Widerstand gegen eine weiße Zukunft

Toller Podcast von Jochen Dreier über die Wurzeln des Afrofuturismus, der sich seit Jahren seinen Platz in der immer noch…

SciFi-Shortstorys von Tor.com als eBook

Tor.com hat seine besten 2016er SciFi-Shortstories in ein eBook gebacken, gibt's gegen Newsletter-Anmeldung hier. Der deutsche Tor-Verlag hat ebenfalls einen…

William Gibson über die bizarre neue Realität

Sehr spannendes Gespräch von Jochen Wegner mit William Gibson über Trump und die „bizarre neue Realität“, in der wir leben:…

Impulse: Electronic Tonalities in Cinema

Superinteressantes Video-Essay von Brian Cantrell über elektronische Klänge in der Geschichte des (vor allem SciFi-)Kinos. Nur einer von vielen Essays…

Podcasts: 500 Jahre Utopia – Welche anderen Welten sind möglich?

Der Deutschlandfunk hatte vor Weihnachten eine ganze Reihe von Sendungen zum 500sten Geburtstag von Thomas Mores philosophischer Fiktion Utopia. Ich…