Guardians wichtigster Song der 00ers: Mashup „A Stroke of Genius“

27.11.2009 Misc Music #Mashups

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Der Guardian erweist den Mashups der 00ers in seinem Jahrzehnt-Review die Ehre, die ihnen gebürt und wählt mit Freelancer Hellraisers „A Stroke of Genius“ ein Mashup zum wichtigsten Song des Jahrzehnts. Die Betonung liegt hier meines Erachtens auf „wichtig“ und vom „besten Song“ steht ja nix da.

Und tatsächlich, Mashups mögen vielen als Spielerei, als simple und banale Ergüsse von Leuten mit zuviel Zeit erscheinen, als viel zu un-originell im Wortsinn, um musikalisch überhaupt eine Rolle zu spielen – dennoch waren Mashups in den 00ers viel zu wichtig, um als reine Spielereien abgewertet zu werden. Dazu waren sie schlicht zu präsent, es dürfte kaum jemanden geben, der sich für Musik interessiert und nicht vom Grey Album oder von Girl Talk gehört hat.

Deshalb kann ich diese Wahl nur unterschreiben: Mashups defined the decade und bin gespannt, was Mashups und Remixing im nächsten Jahrzehnt so auf die Beine stellen werden.


(Youtube Direktstrokes)

When you're sifting through the ashes of a decade in pop, it's very tempting to search for the Important Statement, the song that best sums up The Way We Live Now. (Here's a drinking game for anyone reading end-of-the-00s round-ups: take a shot every time a record is tenuously related to 9/11.) But the most important records are often the ones that don't know they're important. They flare like Roman candles and burn out quickly and, in that brief window of incandescence, they vividly illuminate a moment in time. So the song that seems to tell me most about the decade just ending is not something off Kid A or Yankee Hotel Foxtrot but the Freelancer Hellraiser's A Stroke of Genius.

In the autumn of 2001 (wait, don't take that shot), a British producer called Roy Kerr, aka the Freelance Hellraiser, spliced together the music from the Strokes' Hard to Explain with the vocal from Christina Aguilera's Genie in a Bottle and named it A Stroke of Genius – even the title seemed magically serendipitous. In the 1980s and 90s, art-minded mashups by the likes of John Oswald and the Evolution Control Committee tended to highlight the smash-and-grab nature of combining well-known songs, producing satire and subversion from the mismatch. They brokered shotgun marriages; Kerr, however, was more of a benign matchmaker, showing two disparate artists how much they really had in common.

When Christina met the Strokes: the song that defines the decade (via Mutantpop)