Interview mit Guillermo del Toro über die Zukunft des Geschichtenerzählens

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Wired hat ein superspannendes Interview mit Guillermo del Toro, in dem er seine Vision über die Zukunft des Geschichtenerzählens ausbreitet: Interaktive, vernetzte Storys in einer neuen Mischform aus Games und Film. Ich denke ja ebenfalls, dass Games und Film schon bald zu etwas Neuem verschmelzen werden, das beides nicht verdrängt, aber ergänzt. Die lineare Narration aus Büchern und Filmen werden nie ganz verschwinden, aber diese neue Erzählform wird schon bald sehr dominant werden. Warum auch nicht?

Die Form der Weitergabe von Geschichten veränderte sich schon immer mit Technologie, die Remix-Kultur der alten, mündlich weitergegebenen Sagen, Legenden und Märchen ging durch den Buchdruck in eine starrere, festgeschriebene und lineare Form über und auch die Technologie der Vernetzung wird eine neue Form des Remix der Geschichten zur Folge haben: Tausende Varianten derselben Geschichte durch individuelle Entscheidungen. Man denke nur an die fast schon filmreife Umsetzung von GTA4. Da geht noch einiges.

Das da oben ist übrigens ein Bild aus seinem Haus und wenn ich mal groß bin, sieht meins genauso aus.

del Toro: In the next 10 years, we're going to see all the forms of entertainment—film, television, video, games, and print—melding into a single-platform "story engine." The Model T of this new platform is the PS3. The moment you connect creative output with a public story engine, a narrative can continue over a period of months or years. It's going to rewrite the rules of fiction.

Wired: It sounds like you're talking about an entirely new form of storytelling.

del Toro: Think about the way oral tradition became written word—how what we know about Achilles was written many, many years after it made its way around the world with different names and different types of heroes. That can happen when you allow content to keep propagating itself through different kinds of platforms and engines—when you permit it to be retold with a promiscuous form of mythology. You see it when people create their own avatars in games and transfigure their game worlds.

Wired: How is that interactivity going to change Hollywood—and the way directors like you make movies?

del Toro: [Legendary B-movie producer] Samuel Arkoff once told me there are only 10 great stories. That's where the engine and promiscuity come in. Hollywood thinks art is like Latin in the Middle Ages—only a few should know it, only a few should speak it. I don't think so.

Q&A: Hobbit Director Guillermo del Toro on the Future of Film (via io9)